zondag 17 februari 2008

Kootwijkerzand

Vanochtend in alle vroegte op pad geweest, met als bestemming Kootwijkerzand. Daar onder leiding van Johan van der Wielen, ook bekend als "Schoffie" het stuifzandgebied in getrokken. De weblog van Schoffie kun je aan de rechterkant vinden.

We waren ruim op tijd, zodat we nog voor zonsopkomst op het stuifzand stonden. Als eerste met groothoek aan het spelen geweest, naderhand nog met een teleobjectief de zonsopkomst op de foto gezet. Dankzij een paar grijsverloopfilters kon ik toch tegen de zon in kijken, normaal gesproken is dat niet aan te raden met een teleobjectief.



Het was echter wel goed koud, het vroor zeker een graad of 8. Nu kun je dat erg vinden, maar je kunt je eigen er goed op kleden. Daarbij heeft het ook verschillende voordelen, zoals dat je een grote kans hebt dat het helder weer is. Verder krijg je dan rijp op de bodem en op het gras, wat zeker fotogeniek is. Het rijp heb ik al vaker op de foto gezet, maar nog niet eerder zulke kleine ijskristallen.



Verder leent het gebied zich uitstekend voor landschapsfotografie, wat we dan ook volop hebben gedaan. Een mooie strak blauwe lucht was een mooie bijkomstigheid, je kunt het erger treffen.


Alledrie de foto's zijn gemaakt met de 40D. Bij de eerste heb ik een 300mm f4 objectief in combinatie met een 1.4X extender gebruikt op Av, f18, 1/200sec en iso 200. Bij de tweede heb ik de sigma 150mm macro gebruikt in combinatie met 68mm aan tussenringen op Av, f5, 1/200sec en iso400. De derde heb ik gemaakt met de 17-55 op Av, f2.8, 1/1000 sec en iso 100

5 opmerkingen:

Kitty van Noort zei

Hoi Geert,
wauw, mooi hoor! Vooral dat ijskristal vind ik betoverend. Ik weet wel dat je door een microscoop prachtige kristallen kunt zien, maar dat ze zo 'voor het oprapen' liggen, daar had ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan.

Anoniem zei

Grappig, ik had jullie zomaar tegen kunnen komen, want ik was gisterenochtend ook van plan om naar het Kootwijkerzand te gaan. Maar omdat het onbewolkt was, wat ik toch minder vind voor landschappen, ben ik op het laatste moment toch maar ergens anders heen gegaan :-)
Ik vind het als geheel een fraaie serie, maar de ijskristallen zijn echt super. Knap hoe je deze kleine dingetjes zo mooi in beeld hebt gekregen.

Victor

Anoniem zei

Heel erg mooie foto's Geert. Drie heel verschillende, maar wel elk met hun eigen sterktes!

Rafaël Delaedt zei

Inderdaad zeer mooi die ijskristallen. Ik wist ik ook niet dat je ze zó kon fotograferen. Misschien moet ik me toch maar eens tussenringen aanschaffen...

fotogevoel zei

Ik had de foto's ook al gezien bij schoffie. Mooi hoor.
Gr. slayne